In recent years, with the transition from 100 cc to TAGs, another component has appeared on kart engines: the exhaust valve. A system to accompany the function of the traditional silencer
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WHAT IS IT?
HOW DOES IT WORK?
IN PRACTICE
As can easily be deduced from the name, an “exhaustvalve”, or “powervalve”, is a valve located on the cylinder on the exhaust side, above the pipe. Physically it has a main body, generally made of plastic, but may also be aluminium, which contains membranes. On one side is a plastic thumbwheel acting on a spring for valve adjustment, while on the other side there is a steelbody, like a guillotine, which fits inside the exhaust
pipe. The two parts are connected by a membrane that, together with the spring, adjusts the valve opening. Raising and lowering the guillotine body adjusts the opening. Nowadays, the valve is simplified on new OK engines, while in the past it was more complex in both form and during “tuning”. In fact, adjustment relied on both the main guillotine body and the presence of two side guillotine bodies that acted on the exhaust port’s sideboosts.
THE EXHAUST VALVE IS A SYSTEM THAT IS IN ADDITION TO THE SILENCER AND ALLOWS A KIND OF VARIABLE ADJUSTMENT BASED ON ENGINE SPEED
The components of the exhaust valve
WHAT IS IT?
HOW DOES IT WORK?
IN PRACTICE
SECTION OF THE ENGINE WITH THE EXHAUST VALVE
OVERVIEW
EXPLOSION
As is well known, unlike 4-stroke engines, 2-strokes do not have traditional valves, with the piston itself acting as an opening and closing valve for the transfer and exhaust ports. Simplifying the concept to the extreme, the ideal engine should have an exhaust port that opens late at low revs to take advantage of all the thrust provided by the exhaust gases in the combustion chamber, while opening early at highrevs (when the engine cycle is faster) to allow exhaust gases out quickly.
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Utente che approccia per la prima volta il mondo del karting. Non ha mai avuto un kart proprio oppure lo possiede da pochi mesi. Gli mancano tutte le conoscenze di base ed elementari di questo sport e necessita di informazioni che gli permettano di orientarsi. Cerca risposte a domande come: come fare la miscela? Quali strumenti mi servono per gestire il kart? Quali sono le differenze tra la pressione di gonfiaggio delle gomme di un'auto e quelle di un kart? E come trasportare il kart in pista?
Praticante
Utente che pratica il karting da più tempo, gestendo personalmente il proprio mezzo. Conosce le nozioni di base di questo sport, ma desidera rimanere aggiornato sulle novità del settore e ricevere consigli per migliorare le proprie capacità di meccanico e pilota. Cerca risposte a domande del tipo: come installare sistemi di raccolta dati e leggere le informazioni base? Come gestire al meglio le pressioni delle gomme? Come affinare il rapporto del kart per migliorare le prestazioni? Il praticante potrebbe rimanere tale per tutta la vita, preferendo non affrontare questioni tecniche troppo complesse, ma continuando a migliorarsi e divertirsi nel mondo del karting.
Esperto
Si tratta di un utente praticante che non si accontenta delle conoscenze base di questo sport, ma vuole approfondire fino ai massimi livelli ogni singolo aspetto legato alla guida e alla tecnica. L’approccio è pressoché professionale. La discriminante è chiara: il praticante si ferma quando le attività relative al kart diventano complesse, come il cambio di un pistone o della candela, senza però cimentarsi in operazioni più avanzate come la lappatura della canna. L’esperto, invece, non si spaventa di affrontare questioni a complessità elevata, come per esempio equilibrare autonomamente l’albero motore o regolare l’anticipo.