In the previous article “The exhaust - how it works”, we saw how much the exhaust is critical to the timing of a 2-stroke engine. Now, we will be analysing how the adjustment of its length can optimise the phases regarding the “suction” of the burnt gases and “slowing down” the expulsion of the mixture from the combustion chamber
Top partner
WHAT IS IT?
HOW DOES IT WORK?
IN PRACTICE
As analysed in the TKart article that you will find, again in the “Tech Talk” channel, immediately prior to this, in racing kart’s exhausts optimise the washing and discharge phases of the 2-stroke engine cycle by “sucking” the flue gas from the combustion chamber, due to the negative pressure waves generated by the cone, and “slowingdown” the discharge of the fresh mixture from the combustion chamber, due to the positive pressure waves generated by the contracone. These two phenomena can in turn be optimised by adjusting the overall length of the exhaust. At the time of 100 cc engines, the length
adjusting operation was rather simple, using flexible conduits cut into different lengths and positioned between the bend in the hose and the exhaust. A solution which is still used to adjust engines such as the IAMEX30. Other engines such as the TAG, or like the new OK, adjust the length of the exhaust through the plate mounted on the exhaust and approved in differentthicknesses. It must be added, however, that with the advent of the exhaust valve (absent in the 100 cc engines), the exhaust phase is also very much based on this component.
ADJUSTING THE LENGTH OF THE EXHAUST MOVES THE TORQUE CURVE TO HIGH ROTATIONS IF THE LENGTH IS REDUCED; OR LOW ROTATIONS IF IT IS INCREASED
WHAT IS IT?
HOW DOES IT WORK?
IN PRACTICE
EXHAUST
LONGER INITIAL PART
MORE ANGLED CONE AND CONTRACONE
INCREASED LENGTH BETWEEN THE TWO CONES
The variation of the length of the exhaust, as mentioned, results in significant differences in the combustion chamber washing process by affecting the ability to eliminate the flue gases and mitigate, as far as possible, the discharge of fresh mixture. Evidently, any adjustment is more or less appropriate in relation to a given number of revolutions.
Continue reading the article by subscribing for only 0.96 € / week
Utente che approccia per la prima volta il mondo del karting. Non ha mai avuto un kart proprio oppure lo possiede da pochi mesi. Gli mancano tutte le conoscenze di base ed elementari di questo sport e necessita di informazioni che gli permettano di orientarsi. Cerca risposte a domande come: come fare la miscela? Quali strumenti mi servono per gestire il kart? Quali sono le differenze tra la pressione di gonfiaggio delle gomme di un'auto e quelle di un kart? E come trasportare il kart in pista?
Praticante
Utente che pratica il karting da più tempo, gestendo personalmente il proprio mezzo. Conosce le nozioni di base di questo sport, ma desidera rimanere aggiornato sulle novità del settore e ricevere consigli per migliorare le proprie capacità di meccanico e pilota. Cerca risposte a domande del tipo: come installare sistemi di raccolta dati e leggere le informazioni base? Come gestire al meglio le pressioni delle gomme? Come affinare il rapporto del kart per migliorare le prestazioni? Il praticante potrebbe rimanere tale per tutta la vita, preferendo non affrontare questioni tecniche troppo complesse, ma continuando a migliorarsi e divertirsi nel mondo del karting.
Esperto
Si tratta di un utente praticante che non si accontenta delle conoscenze base di questo sport, ma vuole approfondire fino ai massimi livelli ogni singolo aspetto legato alla guida e alla tecnica. L’approccio è pressoché professionale. La discriminante è chiara: il praticante si ferma quando le attività relative al kart diventano complesse, come il cambio di un pistone o della candela, senza però cimentarsi in operazioni più avanzate come la lappatura della canna. L’esperto, invece, non si spaventa di affrontare questioni a complessità elevata, come per esempio equilibrare autonomamente l’albero motore o regolare l’anticipo.